Mijn Black Friday ervaringen tot nu toe

Aanstaande vrijdag is het zover, dan is het black Friday. Nu denk je misschien, lekker belangrijk. Ikzelf deed er eigenlijk ook nooit zoveel mee. Totdat ik een keer een online aankoop had gedaan en prompt de week erna het artikel in de uitverkoop ging. Gelukkig had ik toen de bijdehandheid om de servicedesk van de online winkel te bellen en de situatie uit te leggen. En zowaar, ik kreeg de korting ook gewoon nog op de artikelen die ik al in huis had. Aangezien retourneren en opnieuw kopen nogal omslachtig is en natuurlijk zowel mijzelf als het bedrijf extra werk zou opleveren.

Nu wil ik niet zeggen dat jullie deze week massaal online aankopen moeten doen, in de hoop dat deze op black Friday in de korting gaan om vervolgens met de servicedesk aan de lijn te gaan hangen voor de korting. Als klantondersteuner kan ik je zeggen, dat wanneer klanten zulke dingen bewust doen, je hier snel genoeg doorheen prikt. De welwillendheid om iets voor de klant te doen neemt dan ook af. Grote kans dat je dan naast het net vist.

Wensenlijst

Wel kun je nu alvast online rondkijken en artikelen die je overweegt aan te schaffen in je winkelmandje zetten. Niet bij alle online winkels blijft dit winkelmandje gevuld wanneer je uitlogt, maar bij een aantal wel. Zo keek ik vandaag in mijn mandje van de we-kamp. Daar zag ik dat op 3 van de 9 artikelen op mijn wensenlijstje nu korting zat. Van die 3 items, besloot ik er nu 1 ook daadwerkelijk te bestellen.

En dat zijn zomerschoenen voor manlief. Ja, zomerschoenen. Afgelopen zomer heb ik een aantal sessies achter de laptop doorgebracht op zoek naar die ene paar schoenen. Toen ik ze eenmaal gevonden had, heb ik online rondgesnuffeld om te kijken waar ze het voordeligst waren. Maar helaas, overal was de prijs ongeveer hetzelfde. Dus heb ik ze op mijn wensenlijstje gezet. In de hoop dat ze nog een keer in prijs zouden zakken. Nu was dus dat moment. De korting is 20% en hier ben ik tevreden mee. Ik heb de prijs in de afgelopen tijd in de gaten gehouden en omdat het om een bekend merk gaat en de prijs al niet heel hoog is, verwacht ik ook niet dat er nog veel meer korting te behalen valt.

De valkuil

Het probleem bij acties als Black Friday is, dat je er echt goed over na moet blijven denken of je:
1. Het artikel ook echt wilt (en het geen impuls is)
2. De korting hoog genoeg vind (en of de oorspronkelijke prijs wel klopt)
3. Er geld voor over hebt (in je budget)
Zo heb ik na het bestellen van de schoenen voor manlief nog wat verder geshopt. En dat was toch iets minder gepland. Bij de kleding zaak waar ik regelmatig wat bestel en lid ben, ontving ik als lid 20% korting op alles. Vooral dat “op alles” triggert enorm. Wat kan ik allemaal met korting kopen, roept dat bij mij op. En ik ging dus los. Weliswaar met mijn nog-te-kopen-kleding lijstje als leidraad. Toch heb ik me laten verleiden tot het bestellen van meerdere jeans en meerdere truien/vesten.

Retourneren

Nu is het zo dat ik altijd in mijn achterhoofd heb, het kan terug gestuurd worden naar de winkel. Ik hoef niet alles te houden. Vroeger hield ik weleens artikelen die eigenlijk niet voldeden aan mijn verwachtingen of niet lekker zaten, gewoon omdat ik het teveel moeite vond om alles terug te sturen. Ook kwam het toen regelmatig voor dat ik iets te lang in huis had liggen, waardoor ik het niet meer kon retourneren. Omdat de zichttermijn verlopen was.

Tegenwoordig gebeurd dit gelukkig niet meer. Ik heb inmiddels geleerd om pakketjes snel weer de deur uit te werken. En die enkele keer dat het dan toch gebeurd dat ik net te laat dreig te zijn met het retourneren, verstuur ik het alsnog. Bij mij hebben ze zo’n retour nog nooit geweigerd. Ik ben wel benieuwd of iemand hier wel ervaring mee heeft en wat ze in zo’n geval dan doen. Wanneer de winkel het artikel niet wil terugnemen, moeten zij er toch weer zorg voor dragen dat het bij de klant terug komt. Aangezien hij/zij voor het artikel heeft betaald en dit dan zijn/haar eigendom is.

Kritisch blijven

Wanneer morgen alle artikelen binnen zijn, zal ik eens kritisch moeten kijken en nadenken. Want het houden van alle artikelen is sowieso geen optie. Dat past namelijk niet binnen ons maandelijkse kleding budget. Het wordt dus keuzes maken. Soms lastig, maar soms ook fijn om zo’n stok achter de deur te hebben. Zeker wanneer ik weer eens gevoelig ben voor ‘koopjes’, helpt dit mij wel om weer even realistisch na te denken. En dus te checken of ik het wel echt wil/nodig heb en of ik de prijs goed vindt.

Wanneer je echt iets groots wilt aanschaffen, wat je al langer van plan bent, dan kan het best wel lonen om eens te kijken of je dit artikel met korting kunt aanschaffen tijdens Black Friday. Als het goed is, weet je dan ook wat dat artikel ‘normaal’ kost. En kun je dus goed beoordelen of de actie loont. Soms wordt er bijvoorbeeld gespeeld met de oorspronkelijke prijs. Die wordt dan kunstmatig omhoog gekrikt om zo een korting te kunnen geven, wat eigenlijk geen korting is. Dat zag ik vandaag bijvoorbeeld ook bij de Oral-B actie van bol-com. Gelukkig ken ik de prijzen en viel ik dus niet voor hun marketing strategie.

Het is en blijft gewoon belangrijk om goed na te denken en je niet te laten verleiden tot het doen van aankopen waar je later spijt van krijgt. Het schijnt trouwens ook dat bijvoorbeeld energie leveranciers soms met Black Friday een speciaal aanbod hebben. Zelf heb ik dat nog niet eerder gezien, maar dat hoop ik dit jaar eens te bekijken. Wij moeten namelijk nog overstappen. Dat is iets dat we elk jaar doen en zoals altijd zoeken we dan de goedkoopste optie. Wie weet, dit jaar met Black Friday.

Laten jullie je verleiden tot het kopen van spullen tijden Black Friday of in de aanloop periode ervoor? Wat voor soort artikelen schaf je dan aan en hoe hoog moet de korting zijn om jou tot aankoop te verleiden? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Wil je dit artikel iemand aanraden?

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk de blogs per categorie
Hi!

Wat leuk dat je mijn blog leest!

Ben je benieuwd wie dit schrijft?
Bij ‘over mij’, kun je kennis met mij maken.

Graag leer ik jou als lezer ook kennen. Laat daarom gerust een berichtje achter, dat vind ik leuk!

Je kunt hieronder zoeken op onderwerp of kijken bij de tags om te zien of er over jouw onderwerp al iets is geschreven.

Ook kun je door je e-mailadres achter te laten, op de hoogte gehouden worden van nieuwe posts of dit blog volgen op Pinterest.

Hopelijk ‘zie’ ik je hier vaker!

Joelle

Volgen via Bloglovin’?
Follow
Volgen op Pinterest?