Hoe maak je een maandbegroting?

Het nieuwe jaar is net begonnen en misschien heb je gedacht: “ Een mooi moment om mijn financiën beter te gaan organiseren en te gaan werken met een maandbegroting”. Als je nog nooit gewerkt hebt met budgetten voor je maandelijkse uitgaven en dus ook nooit een maandbegroting hebt opgesteld, kan dat best overweldigend aanvoelen. Waar moet je precies beginnen? En hoe maak je een maandbegroting? In deze blog ga ik je op weg helpen! Houd moed. Het is niet zo moeilijk als het lijkt.

Wat is een maandbegroting?

Een maandbegroting is niets meer en niets minder dan 2 kolommen. Eén kolom met de inkomsten en één kolom met de uitgaven. In de eerste kolom staan alle inkomsten bronnen, waar maandelijks geld vandaan komt. In de tweede kolom komen alle maandelijkse uitgaven onder elkaar te staan. Zo’n maandbegroting kun je gewoon op papier maken. Of in Excel. Net wat je fijn of handig vind. Zelf hebben wij al jaren een maandbegroting in Excel. Wanneer er wijzigingen zijn qua bedragen pas ik dat direct aan in ons overzicht. Op die manier is onze maandbegroting altijd up-to-date. Onze maandbegroting bekijken wij elke maand wel een keer.

Inkomsten

Allereerst begin je met het vullen van de eerste kolom, die van de inkomsten. Dit kan salaris zijn, maar ook een WW-uitkering, AOW uitkering, Pensioen of andere inkomsten bronnen. Wanneer je inkomen niet maandelijks gestort wordt, reken het dan om naar een maandelijks bedrag. Dus deel het totaal van een jaar door 12 maanden en neem dat bedrag op in de maandbegroting.

Daarnaast ook alle toeslagen; zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. Mocht je (nog) geen toeslagen ontvangen; check hier of je in aanmerking kunt komen voor toeslagen. Kindgebonden budget wordt automatisch uitgekeerd, wanneer je ook kinderbijslag ontvangt. De overige toeslagen moet je zelf aanvragen. De belastingdienst is er altijd goed in om bij je aan te kloppen als ze geld van je moeten hebben. Echter wanneer je geld van hen kunt krijgen, wordt je daar niet van de op de hoogte gebracht. Hier moet je dus echt zelf achteraan!

Uitgaven

In de tweede kolom komen dus de uitgaven te staan. Om die uitgaven goed in kaart te brengen is soms wat lastiger. Zeker wanneer je niet erg georganiseerd bent qua papieren schrikt dit je waarschijnlijk af. Maar aangezien we tegenwoordig in het digitale tijdperk leven, maakt dat deze taak een stuk gemakkelijker. Begin met het bekijken van alle afschrijvingen van de afgelopen 40 dagen. Dat zou een goed beeld moeten geven van de maandelijkse uitgaven. Noteer alleen de uitgaven die geïncasseerd worden en dus vaste lasten zijn. Denk hierbij aan huur/hypotheek, elektra, gas, water, verzekeringen en telecom. Maar ook aan wegenbelasting, kinderopvang kosten en bankkosten.
Zie hieronder een voorbeeld van een maandbegroting.

In deze maandbegroting mist een post voor abonnementen, aangezien wij die niet hebben. Maar die horen uiteraard ook nog aan de uitgaven kant erbij.

De balans

Wanneer je de beide kolommen hebt gevuld begint het leuke werk. Dan kun je de balans opmaken. Hoeveel komt er totaal binnen aan de inkomsten kant en hoeveel gaat er uit aan de uitgaven kant. Tel alle inkomsten bij elkaar op en alle uitgaven bij elkaar op. Trek de totale uitgaven af van de totale inkomsten. En hopelijk valt dat positief uit. Maar mocht dit niet het geval zijn en er komt een negatief bedrag uit, is dit de start van een nieuw begin. Je hebt nu inzicht. Je hebt nu de mogelijkheid om je situatie te veranderen. In mijn volgende blog zullen we de vaste lasten onder de loep nemen om te kijken of je daar nog op kunt bezuinigen. Wil je alvast aan de slag met besparen, lees dan mijn blogs over het invriezen van ongewone producten en het besparen door juist te doseren.

Zero-based budget

Wij werken met een zogenaamd “zero-based” budget, kortgezegd betekend dit dat wij al onze inkomsten toewijzen aan budgetten tot we 0 euro over hebben. De uitgaven zijn in ons budget dus gelijk aan onze inkomsten. Die uitgaven bevatten echter niet alleen onze vaste & variabele lasten. Maar ook bedragen die wij sparen, beleggen en onze sinkingfunds. Op die manier heeft al het geld dat binnenkomt een duidelijke bestemming. Het budgetteren van sparen & beleggen heet het “Pay yourself first” principe. Je kiest ervoor om aan het begin van de maand, zodra het salaris gestort is, jezelf geld te geven. Je wacht dus niet tot het einde van de maand om het te doen met het restje geld dat over is. Nee, je maakt er prioriteit van om te sparen (en/of te beleggen).

Sinkingfunds

Even een korte uitleg over wat sinkingfunds zijn. Dit zijn eigenlijk reserveringen voor uitgaven, waarvan je weet dat deze een regelmatig karakter hebben. Dus bijvoorbeeld de jaarlijkse gemeentelijke belastingen, die komen elk jaar terug en je weet ook dat je die in februari/maart weer moet betalen. Door elke maand een gedeelte van dat bedrag te reserveren op een spaarrekening, kun je wanneer de rekening voor de gemeentelijke belastingen komt deze in 1x betalen. Omdat je het geld daarvoor al apart had gezet.

Datzelfde kun je doen voor andere jaarlijkse uitgaven die misschien iets minder vastomlijnd zijn, zoals het onderhoud aan je auto. Hij moet elk jaar gekeurd worden en, bij ons in ieder geval, komen daar ook nog de kosten van een beurt bij en eventuele reparaties die nodig zijn. Om die reden zetten wij daar elke maand wat geld voor opzij. Voor iedereen kunnen de sinkingfunds of reserveringen dus iets anders inhouden. Ga even voor jezelf na, welke jaarlijkse (of 2 jaarlijkse) uitgaven jij hebt en waar je geld voor zou willen reserveren. Ga hier alvast elke maand een gedeelte voor apart zetten en neem dit direct mee in je maandbegroting. 

Waarom zou je een maandbegroting moeten maken?

Ik zou je willen aanraden om ook op deze manier te budgetteren. Vaak denken mensen bij budgetteren aan het beperken van je uitgaven. Maar zo moet je het helemaal niet zien! Het is juist jezelf toestemming geven om geld uit te geven. Je hebt een heel budget om uit te mogen geven! Zie het ook als een uitdaging en wees niet te streng voor jezelf. Af en toe van een budget snoepen omdat je in een andere categorie teveel uitgegeven hebt, is helemaal niet erg. Zolang je maar niet over het totale budget heen gaat. Aangezien je dan meer geld uit geeft dan er binnenkomt, waardoor je in de schulden terecht kunt komen.

Dus als je onderaan de streep geld over hebt, budgetteer dit dan voor sparen/beleggen/giften of andere zaken die JIJ belangrijk vindt. Maar geef het in ieder geval een bestemming. Daarmee voorkom je dat je het geld ongewild aan onbelangrijke zaken uitgeeft. Wanneer er geld op je rekening staat dat geen bestemming heeft, dan vind het vanzelf een bestemming. Zonder dat jij daar actief een keuze in maakt. Het gaat op aan grote en kleine uitgaven, waarvan je zelf niet eens meer weet wat je er precies mee hebt gedaan of wat je ervan hebt gekocht. Zorg dus dat je tot de 0 toe budgetteert. Ook al voelt het misschien alsof je minder geld over hebt, ik kan je garanderen dat je er rijker door zult worden!

Wil je dit artikel iemand aanraden?

Categories:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk de blogs per categorie
Hi!

Wat leuk dat je mijn blog leest!

Ben je benieuwd wie dit schrijft?
Bij ‘over mij’, kun je kennis met mij maken.

Graag leer ik jou als lezer ook kennen. Laat daarom gerust een berichtje achter, dat vind ik leuk!

Je kunt hieronder zoeken op onderwerp of kijken bij de tags om te zien of er over jouw onderwerp al iets is geschreven.

Ook kun je door je e-mailadres achter te laten, op de hoogte gehouden worden van nieuwe posts of dit blog volgen op Pinterest.

Hopelijk ‘zie’ ik je hier vaker!

Joelle

Volgen via Bloglovin’?
Follow
Volgen op Pinterest?
Archieven