Hoe zit dat met garantie bij de tandarts?

Vorige week hing ik met 3 verschillende partijen aan de telefoon, allemaal vanwege dezelfde tandartsrekening. En nog kon niemand mij het antwoord geven waar ik naar op zoek was. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd. Waarbij ik mij bij deze hoge tandartskosten ook nog ging afvragen; hoe zit dat eigenlijk met garantie bij de tandarts?

Het ging om 2 tandartsrekeningen van manlief. Beide voor het vullen van een gaatje. De eerste rekening betrof een losgekomen vulling. Toen we onlangs een dagje uit waren, had Manlief ineens halverwege de dag het gevoel dat hij een gat in zijn tand had. En inderdaad, een inspectie in de spiegel liet een enorme krater zien. Het bleek de plek te zijn, waar voorheen een mooie vulling had gezeten. Maar dat wist manlief op dat moment niet. Hij schrok enorm. Dat zal wel weer in de papieren gaan lopen.. was zijn reactie.

Endodontoloog

Het feit wil namelijk dat ikzelf nog een afspraak heb staan bij een endodontoloog, een gespecialiseerde tandarts. Ook al zo’n verhaal. Bij onze huidige tandarts heb ik tot nu toe 2x een wortelkanaalbehandeling gehad (dit zijn ook de enige 2x in mijn leven 😉). En beide behandelingen gaven uiteindelijk complicaties. De eerste wortelkanaalbehandeling was in een hoektand. De tandarts had een halve behandeling gedaan en stuurde me vervolgens toch door naar de endodontoloog, omdat ze niet goed ‘op lengte’  kon komen. Het lukte dus onvoldoende om de wortelpunt te bereiken en de plek van de ontsteking goed schoon te maken.

Wat volgde was een rekening van ruim €300 van de tandarts en een tweede wortelkanaalbehandeling + rekening van de endodontoloog van ruim €600 ☹. Overigens werd ik ook nog naar een ‘bevriende’ endodontoloog gestuurd, welke totaal niet in de buurt was, maar dat even terzijde. Uiteindelijk was ik blij met het resultaat, namelijk geen pijn meer.

Opnieuw een wortelkanaalbehandeling

Toen ik ongeveer een jaar later exact dezelfde pijn in een kies kreeg, wist ik meteen hoe laat het was. Eerst was de pijn nog wel dragelijk en verdween deze bij vlagen. Maar uiteindelijk werd de pijn zo intens, dat ik toch hals overkop naar de tandarts moest. En het vonnis; weer een wortelkanaalbehandeling nodig. Gelukkig kon ik snel terecht en dit keer werd de behandeling wel volledig gedaan door de tandarts.

Ik bleef echter na de behandeling regelmatig pijn houden. Meerdere keren gaf ik dit aan bij mijn tandarts en telkens was de boodschap, dat moet misschien nog slijten. Ook werd er nog een aantal keer een laagje van mijn kies afgehaald, omdat ze dachten dat deze misschien niet goed aansloot op mijn andere kies en dit de pijn veroorzaakte. Niets mocht echter baten. Ondanks dat ik telkens aangaf dat ik pijn had, werden er geen foto’s gemaakt.

Pas toen ik voor een standaard controle langskwam en er inmiddels een ‘fistel’  (bultje) zichtbaar was bij mijn tandvlees, gingen ineens alle alarmbellen af. Toen werd er stel op sprong een tandarts bij geroepen, een foto gemaakt en de conclusie getrokken dat er toch nog een ontsteking zat in de kies die een wortelkanaalbehandeling had gehad. Ik werd er een beetje kriegelig van; ik had toch al langer aangegeven dat ik pijn had. En sinds het ontstaan van het bultje, had ik juist helemaal geen pijn meer. De druk van de ontsteking was namelijk afgenomen, omdat het zich een uitweg naar buiten had gebaand. En nu ik geen pijn meer had, was er opeens wel urgentie.. Een omgekeerde wereld wat mij betreft.

Valt de tandarts iets te verwijten?

Achteraf gezien had deze situatie veel eerder ontdekt kunnen worden, als er eerder controle foto’s waren genomen. Nu had de ontsteking inmiddels al een aardig stukje van de wortelpunt aangetast. Ik kreeg nog diverse keuzes voorgeschoteld, maar eigenlijk was voor mij de enige optie om nogmaals een wortelkanaalbehandeling te laten doen door een endodontoloog. Die is er immers in gespecialiseerd en dit had een vorige keer ook mijn probleem verholpen. Dus ook nu staat mij weer een behandeling te wachten, met dito rekening.

Voor Manlief is de behandeling van zijn ‘krater’ al gebeurd en deze is weer netjes gevuld. Niet lang daarna moest hij voor een ander gaatje nog een keer naar de tandarts en vroeg hij tussen neus en lippen door hoe lang een vulling eigenlijk zou moeten blijven zitten. De tandarts gaf schoorvoetend toe dat een jaar toch wel haalbaar zou moeten zijn. Manlief had de tandartsrekening van de vulling die eruit was gevallen meegenomen en vroeg toen op de man af van wanneer die vulling was. Dat bleek kort geleden te zijn. Uiteindelijk is die rekening toen teruggedraaid en viel de behandeling onder de garantie.

Maar hoe zit dat met garantie? De garantievoorwaarden van tandartsbehandelingen zijn in mijn ogen zeer vaag. Vaker vraag ik me af of een situatie ontstaat doordat de tandarts zijn werk niet goed heeft gedaan. Zoals bijvoorbeeld bij mijn wortelkanaalbehandelingen. Maar je hebt niets zwart op wit, waarop je terug kunt grijpen. Ik heb de site van de tandarts er nog op nageplozen, maar niets kunnen vinden. Welke garanties heb je op bepaalde behandelingen? Ik vind het daardoor heel lastig in de schatten, wanneer je eventueel in je recht staat om de kosten op de tandarts zelf te verhalen. Gelukkig was Manlief zo slim om dat dit keer eens te polsen bij de tandarts zelf.

Gedoe met de factuur

Met het crediteren van de rekening van de ‘krater’ waren we er echter nog niet. Van die rekening was namelijk een gedeelte door de zorgverzekering vergoed. En omdat het nieuwe gaatje kort daarna ook gefactureerd en gedeclareerd werd, werd deze factuur afgewezen door de zorgverzekering. Voor gaatjes etc. wordt namelijk €75 per jaar vergoed door onze basis tandartsverzekering. En die was al gedeclareerd voor de ‘krater’. En daar moest ik dus even achteraan bellen, want die €75 vergoeding, moest mooi van de nieuwe rekening af gaan.

Wat volgde was een telefoontje met de zorgverzekering; die gingen de nieuwe factuur, die eigenlijk door hen geweigerd was, opnieuw in behandeling nemen. Een telefoontje met de tandarts; nee, er kon geen nieuwe factuur komen. Een telefoontje met Infomedics (de partij die de facturatie voor de tandarts regelt); wat er door de zorgverzekering vergoedt wordt moet u zelf met de verzekering uitzoeken. Terwijl normaal altijd netjes op de factuur vermeld staat wat er door de zorgverzekering vergoed wordt, wat nu dus niet het geval was. Kortom, niemand wilde echt luisteren naar de situatie en ik werd van het kastje naar de muur gestuurd. En ik wilde graag alles goed geregeld hebben voordat we, over toen nog 1.5 week, zouden verhuizen en ons adres dus wijzigt.

Uiteindelijk heb ik gefrustreerd de telefoon erop gegooid. De zorgverzekering had toegezegd de €75 euro op de nieuwe rekening te vergoeden. Het resterende bedrag van de factuur heb ik overgemaakt. Nu maar hopen dat hiermee de kous af is. De actie van Manlief scheelde ons nu €90 euro die we niet hoefden te betalen. Had de 1e rekening niet onder de garantiegevallen, dan hadden we voor die rekening €15 eigen bijdrage moeten betalen. Vervolgens hadden we voor de 2e rekening niet de €75 vergoed gekregen en hadden we die dus ook zelf moeten betalen. Ik ben dus heel blij dat Manlief hier achteraan is gegaan en het is die paar telefoontjes ook zeker waard.

Hebben jullie wel eens een behandeling bij de tandarts gehad die uiteindelijk onder de garantie viel?

Categories:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk de blogs per categorie
Hi!

Wat leuk dat je mijn blog leest!

Ben je benieuwd wie dit schrijft?
Bij ‘over mij’, kun je kennis met mij maken.

Graag leer ik jou als lezer ook kennen. Laat daarom gerust een berichtje achter, dat vind ik leuk!

Je kunt hieronder zoeken op onderwerp of kijken bij de tags om te zien of er over jouw onderwerp al iets is geschreven.

Ook kun je door je e-mailadres achter te laten, op de hoogte gehouden worden van nieuwe posts of dit blog volgen op Pinterest.

Hopelijk ‘zie’ ik je hier vaker!

Joelle

Volgen via Bloglovin’?
Follow
Volgen op Pinterest?
Archieven